Quality of service provided by your child’s carpool/rickshaw van operator

Notice: MCKV/16-17/516                    Dated:   01/09/16

Subject: Quality of service provided by your child’s carpool/rickshaw van operator

Dear Parents

On Tuesday, 23 August 2016, twelve junior children of our school were left stranded for more than an hour near Liluah Railway Colony on G. T. Road due to the non-arrival of their carpool driver. This happened despite the fact that these children had been duly collected by the carpool helper at the time of dispersal from school at 1 p.m.

On noticing the stranded children, the Belur Traffic Guard thoughtfully took them to the Belur Police Station and contacted us. Immediately after receiving this information, we arranged for the children to be brought back to school and informed their parents.

We urge you to make it absolutely clear to your child’s carpool/rickshaw van operator that at all times they are expected to provide a safe, secure, responsible and punctual service to the children. Under no circumstances should an incident similar to the one that took place last Tuesday be ever repeated. We are shocked at the irresponsibility and thoughtlessness of the carpool operator in question.

It has also been noticed that in the morning carpool drivers sometimes leave children at a considerable distance from the school and make them walk to the campus amid the chaotic traffic on G. T. Road. Please instruct your carpool operators not to do this. You must insist that the children should be dropped at school and nowhere else.

Before you engage a carpool/rickshaw van operator, you should carefully evaluate his credentials, attitude towards children, and the condition of the vehicle in which the children travel. You must also monitor on a daily basis the quality of your child’s travel experience to school and back, and promptly take up with the carpool/rickshaw van operator any shortcoming or irregularity in the service promised and provided by him.

विषय - कारपूल / रिक्शा वैन द्वारा आपके बच्चों को दी जाने वाली सेवा की गुणवत्ता

प्रिय अभिभावकगण ,

गत मंगलवार, 23 अगस्त 2016 को, कारपूल ड्राईवर के समय पर न आने के कारण हमारे स्कूल के बारह छोटे बच्चों को जी॰टी॰रोड पर अवस्थित लिलुआ कॉलोनी के निकट करीब एक घंटे से भी अधिक समय के लिए निःसहाय छोड़ दिया गया था। इन बच्चों को दोपहर एक बजे उनकी छुट्टी के बाद कारपूल सहायक(helper) के द्वारा स्कूल से बाकायदा ले जाया गया और इसके बाद उन्हें इस तरह छोड़ दिया गया।

इन बच्चों पर बेलूर ट्रैफिक गार्ड की दृष्टि पड़ी और वे उन्हें बेलूर पुलिस स्टेशन ले आए। इसके बाद उन्होने हमसे संपर्क किया। सूचना पाते ही हमने अविलंब इन बच्चों को स्कूल वापस लाने की व्यवस्था की और उनके अभिभावकों को सूचित किया।

हम आपसे आग्रह करते हैं कि अपने बच्चे के कारपूल/रिक्शा वैन ऑपरेटर से यह सुनिश्चित करवा लें कि वे बच्चों को एक सुरक्षित और दायित्वपूर्ण सेवा देंगे तथा समय की पाबंदी का पूरा ध्यान रखेंगे । किसी भी परिस्थिति में गत मंगलवार जैसी घटना की पुनरावृति न हो। कारपूल ऑपरेटर के ऐसे अविवेकपूर्ण और गैरजिम्मेदाराना हरकत से हम स्तब्ध रह गए हैं।                                                                           

यह भी देखा गया है कि सुबह के समय कभी – कभी कारपूल ड्राईवर बच्चों को स्कूल से कुछ दूरी पर छोड़ देते हैं और ये बच्चे जी॰टी॰रोड की भयंकर ट्रैफिक के बीच चलने को मजबूर होते हैं। उन्हें ऐसा न करने का निर्देश देते हुए यह भी सुनिश्चित करवाएँ कि वे बच्चों को यहाँ – वहाँ न छोड़कर सीधे स्कूल में ही छोड़ें।

अपने बच्चे के लिए कारपूल/रिक्शा वैन ऑपरेटर ठीक करने के पहले सावधानीपूर्वक उनकी प्रामाणिकता, बच्चों के प्रति उनका व्यवहार तथा गाड़ी की हालत वगैरह की अच्छी तरह जाँच कर लें। इसके साथ ही यह भी ज़रूरी है कि रोज़ आप अपने बच्चे से कारपूल सेवा के अनुभवों को जानें और यदि आप इस सेवा में किसी तरह की कमी या दोष पाते हैं तो शीघ्र ही इस संबंध में उनसे बात करें ताकि वे बिना लापरवाही बरते अपने वादे के मुताबिक सेवा मुहैया करवाएँ।

आपकी थोड़ी सी सतर्कता और तत्परता से कारपूल या वैन वालों के किसी भी असावधानीपूर्ण और गैरजिम्मेदाराना हरकतों पर रोक लग सकती है और बच्चों की सुरक्षा सुनिश्चित की जा सकती है।        

বিষয় ভ্যানচালক ও কারপুল চালকদের দায়িত্ব পালনে সচেতনতা বৃদ্ধি

মাননীয়

অভিভাবক – অভিভাবিকা গণ,

                    গত ২৩ শে আগস্ট, কারপুল চালক না আসায় আমাদের বিদ্যালয়ের ১২ জন প্রাথমিক বিভাগের ছাত্রকে লিলুয়া রেলওয়ে কলোনির সামনে এক ঘন্টার ও বেশি সময় অপেক্ষা করতে দেখা যায় ।

যদিও বেলা একটায় বিদ্যালয় ছুটির সময় কারপুলের সহকারী চালক ,ছাত্রদের যথাযথ ভাবে নিয়ে কারপুল ছেড়েছিল । ছাত্রদের দীর্ঘ সময় রাস্তায় দাঁড়িয়ে থাকতে দেখে বেলুড় ট্রাফিক গার্ড তাদের বেলুড় থানায় নিয়ে যায় এবং দ্রুত  বিদ্যালয় কর্তৃপক্ষের সাথে যোগাযোগ করে । কর্তৃপক্ষ ছাত্রদের বেলুড় থানা থেকে বিদ্যালয়ে নিয়ে এসে অভিভাবকদের সাথে যোগাযোগ করে ।

আপনাদের কাছে বিনীত অনুরোধ, আপনার শিশুকে কারপুলে দেওয়ার সময় শিশুদের সঠিক ও নিরাপদ যাত্রার দয়িত্ত্ব বিষয়ে ভ্যানচালক ও কারপুল চালকদের ভাল করে বুঝিয়ে বলুন। এই ধরনের ঘটনা যাতে পুনরায় না ঘটে সেই বিষয়ে ভ্যানচালক ও কারপুল চালকদের সতর্ক করুন ।

লক্ষ্যনীয় বিষয় :

** বিদ্যালয়ে আসার সময় ছাত্রদের যেন জি.টি রোড –এ না ছেড়ে দিয়ে স্কুল ক্যামপাসে যেন দিয়ে  যাওয়া হয় ।
** শিশুদের সাথে ভ্যানচালক ও কারপুল চালকরা যেন যত্নপূর্ণ ব্যবহার করে ।
** ভ্যান ও কারপুলের অবস্থা যাতায়াতের যোগ্য কিনা ।
** ভ্যানে বা কারপুলে যাতায়াতের অভিজতা আপনার শিশুর কাছ থেকে জেনে নিন এবং প্রয়োজনে   উপযুক্ত ব্যবস্থা নিন । 

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